måndag 22 februari 2010

Vilken dag...

Ja inte blev det nåt besök hos mamma igår.. Gick hemifrån vid ett-tiden och hade precis missat ett tåg.. Nästa kunde komma om fem minuter eller om en halvtimme..! Jag ringde mamma och vi kom fram till att det nog inte va så stor idé att bege sig ut i sl-trafiken. Det vet man ju hur det fungerar..! Men vi kom fram till att jag skulle åka dit idag efter jobbet för då kommer det säkert att fungera igen..! Hehehe, jo visst.. KOllade Aftonbladet och SL igår innan vi gick och la oss och prognosen såg ju inte jättelysande ut.. Tunnelbanan mellan Norsborg och Liljeholmen skulle vara inställd. Dvs, det gick ingen trafik ovan jord, men det skulle gå ersättningsbussar. Lät datorn stå på så jag snabbt kunde kolla imorse hur det såg ut. Vaknade som vanligt imorse. Började med att kolla termometern. Minus 24 var det!! Sen in på SL. Samma nyhet som igår: ingen trafik mellan Norsborg och Liljeholmen och pendeln gick varje halvtimme. Per började fundera på om han skulle ta bilen till jobbet istället men vi kom fram till att vi börjar med att gå bort till busshållsplatsen och kollar läget. Annars är det ju snabbt gjort att gå hem o ta bilen. Jag gick dit lite i förväg för att checka läget och det såg ju inte jätteljust ut. Det var en lååång kö och det verkade som att de som stod där hade stått ett bra tag. Det kom en taxi som nån hade beställt och swooosch sa det så sprang det dit 10 till som ville med. Ringde Per som var på väg ner, men han vände hem igen och började skrapa is från bilen. Sen skjutsade han mig till Älvsjö och jag hade fint räknat ut att jag skulle hinna med det tåget som jag brukar åka med. Jo då det gjorde jag, om det bara hade gått i tid. Det skulle ha gått 7.50 från Älvsjö. 8.10 ca.. Då var man ju helt stelfrusen och det tog nån timme och ett par koppar te när man kom fram till jobbet innan man tinade upp. Per lämnade av mig vid 7.40 och kom fram till sitt jobb vid 9.20..!
Sen var det ju dags att åka hem.. Enda alternativet man har egentligen då tunnelbanan fortfarande inte går (ersättningsbuss är ju bara att glömma) var att ta en buss, 740, som går till Skärholmen och sen gå hem. Dock går den bussen bara en gång i halvtimmen så det gäller att hinna med. Den vanliga bussen är inget alternativ för att gå från Masmo i -15 gör jag bara inte!!
Kaoset ska visst fortsätta imorgon så vi får se hur man ska sig till jobbet då..! Det blir nog i vart fall att ladda upp med överdragsbyxor och mössa och vantar..

Nu ska jag i vart fall kura ihop mig under filten och kolla på OS!

Inga kommentarer: