söndag 18 maj 2008

Övningskörning och 17.e mai-feiring

Jaha så har den här helgen gått också.. Lika fort som alla helger. Trots att man varje fredag sitter där och tänker att gud vad skönt det ska bli med två dagars ledighet är man lika förvånad varje söndagkväll. Denna söndag - inget undantag. Vad har man gjort egentligen? Jag måste nog säga att jag hunnit med en hel del! I fredags var vi hos svärföräldrarna och åt middag. Blev bjudna på hembakad rabarberpaj! Mums, gott! Sen var man lagom mätt. När vi skulle åka därifrån sen åkte vi till Älta för Per hade hittat billig (nja.. billig o billig vet jag inte, men en av de mackar som har lägst priser iallafall..) bensin där. Och gissa vem som körde hela vägen dit då! Jojomen, det gjorde jag. Inga direkt läskiga vägar, mest bara rakt fram o 50väg till större delen. Klarade mig faktiskt igenom några rondeller (min mardröm) och ett par vänstersvängar. Fick bara två (tror jag) motorstopp. Tänk den dagen jag klarar mig utan!! När vi väl tankat klart frågade Per om jag skulle fortsätta köra bort till mitt jobb. Ja varför inte...! Där kom det stora testet, en liten kort 70-sträcka. Jodå jag kom väl upp i 70 efter att ha legat och smygkört i 65, tyckte det var en lagom hastighet.. ;) Men jag klarade mig ända fram till jobbet utan problem. Var riktigt stolt över mig själv!!

Igår var det syttende mai och halvnorsk som man är ska det så klart firas!! Vaknar av att regnet smattrar på fönsterrutan.. Suck.. Mamma ringer.. Sex grader ute.. jaha, på med långbyxor och varma kläder.. Ut på Djurgården för att möta upp mamma och pappa i snålblåsten. 17e maj är barnens dag och man får äta så mycket glass man vill. Och ibland måste man ha barnsinnet kvar även om man börjar närma sig 30 och sen är det skit samma om det är kallt! På 17e maj ska man ha glass! Så är det bara!!!

Sen kom tåget som vi hoppade in i ungefär vid Djurgårdsbron och gick in på Skansen för att lyssna på tal och sjunga nationalsångerna (yes, både norska och svenska nationalsången sjunger man) En fika hann vi såklart oxå med innan vi gick till Sollidenscenen! En kopp te och blåbärspaj.

När vi så var klara på Solliden mötte vi upp brorsan utanför för att gå till Godthem och äta middag.. Hmm.. vet inte vad jag ska säga.. Var väl inte nån direkt höjdare.. Förrätten var god, men det var väl ungefär det enda som var bra.. Tog en evighet innan maten kom in, hovmästaren hade slarvat bort mammas bordsreservering trots bekräftelse-sms, huvudrätten fick vi in innan vi ens var klara med förrätten, köttet som vi ville ha medium var som en seg skosula.. Inte många pluspoäng där inte..! Vi bad raskt om notan och gick därifrån med raska steg. Åkte hem till mamma och pappa och tog det bara lugnt!
Var ute och körde med pappa en liten stund idag, gick rätt bra det tror jag. Fick bara ett endaste litet motorstopp och det var när jag skulle köra in och parkera på deras infart.. Lite snopet, trodde jag skulle klara mig utan det idag.. Men icke..!
Nej fan om man ska lägga sig kanske.. Söndag kvart över elva.. Man ska ju upp o jobba imorgon igen. Men just det, kort vecka!! Ledig på fredag! YESS!!! Drar upp till Borlänge, Per ska tävla. Hoppas på fint väder. Annars har jag ju mina nyinköpta gummistövlar som ska premiäranvändas nångång.
Godnatt och sov gott!!!

Inga kommentarer: