söndag 4 maj 2008

Rapport Långhelg

I fredags åkte vi ner till Mjölby för Per skulle köra sin första cuptävling. Spöregn hela vägen ner, och det fortsatte när vi kom fram också. Förutseende som man är tog jag mig en tur ner till Skopunkten och köpte mig ett par gummistövlar!! Vita med blommor på. SNYGGA!!! Passar bra där ute i skogen! Nu är det bara ett regnställ som fattas sen är man fit for fight för cykeltävlingar i Sommarsverige! ;)
Väl framme i Mjölby var det inte mycket folk och dessutom spöregn så jag stannade kvar i bilen medans Per var ute och cyklade på banan.. En timmes väntan där blev det, sen skulle det duschas och cykeln skulle spolas av. Ytterligare en halvtimme..!

När vi var klara i Mjölby åkte vi till Linköping för att hälsa på Mats och Karin. Där blev det en lugn kväll. Åt middag och satt och pratade. Riktigt mysigt! Sen gick vi ut på stan, skulle köpa glass på ett ställe som hette Bosses, men eftersom de hade "öppet efter väder" och klockan var nio på kvällen och det var gråmulet och ungefär 10 grader så var det såklart inte öppet. Gick till ett annat ställe som sålde Ben&Jerry-glass! MUMMA! Såg här glada vi efter att vi fått vår glass. Kan tillägga att vi var rätt mätta sen...


Blev en rätt tidig kväll, vilket nog var lika bra eftersom Per petade mig på axeln 8.20 igår morse och skulle upp och äta frukost innan tävlingen. Så det var bara att masa sig upp och äta lite och packa ihop.. *snark*
Väl framme i Mjölby träffade vi på Jimmy och de några andra från Spårvägen och Team Ghost Sweden, så det blev en del snack med dem medans Per höll på att förbereda sig. Trevliga prickar det där! ;) Så gick starten 11.25 och Per tog ledningen och höll sig där uppe i toppen under hela loppet. Han höll sig på en tredje plats större delen av loppet och jag blev så nervös så jag kunde ju knappt stå still.. När sedan fyran kom ikapp och körde om försökte jag med tankeöverföring förmedla till Per att "kör ikapp honom nu du klarar det!" Kan ha lyckats, för när vi vid sista varvningen såg dem låg Per ca 30sekunder efter. När de kom förbi oss vid lagningen var det 15 sekunders mellanrum och Per hade en blick som sa Nä nu jävlar!!! Sprang bort till målområdet för att inte missa något! Först kommer trean in på banan och sen en kort stund efter kom Per så jag trodde det skulle bli en spurtstrid och var tvungen att vända mig om för jag vågade inte titta. Tyvärr var avståndet mellan dem lite för långt på den korta bit som var kvar till mållinjen så det blev ingen spurtstrid, men i resultatlistan skiljde det sig endast 11 sekunder mellan dem. Då har han tagit in ytterligare 4 sekunder på slutet av banan. Per kom in på en hedrande fjärdeplats. Är riktigt stolt över min lilla älskling!!!


Sen var det bara att vänta på prisutdelningen, som jag nånstans läst att den skulle vara 13,30. Per kom i mål strax innan 13.00 så jag och Jimmy, Pers sponsor stressade på honom att varva ner och duscha fort som¤%#"%& så han skulle hinna med prisutdelningen. Klockan blev 13.30.. Klockan blev 13.40.. Klockan blev 13.50, snart dags för elitens start.. Inget snack om någon prisutdelning där inte.. Men så äntligen gick starten för dem, och strax därefter var det prisutdelning. Lagom tills all publik försvunnit ut i skogen för att titta på cyklisterna.. Lite trist. Hade vart bättre om de kanske hade tagit prisutdelning direkt efter målgång eller så många hade fått titta på.
Sen stannade vi kvar och tittade på eliten när de cyklade. Var kul att faktiskt få gå runt banan tillsammans med Per och titta istället för att, som vanligt, stå vid lagningssträckan och titta. Kändes lite ovanligt dock. Kom inte iväg förrän vid halvsex eftersom Jimmy skulle åka med oss hem och även fått uppdraget att langa åt ett par av cyklisterna, så var vi tvugna att vänta på att de skulle gå i mål.
Åkte in till stan och åt middag och tittade på bio tillsammans med Jimmy och Åsa, Iron Man, vet inte riktigt vad jag har för kommentar till filmen.. Är väl ungefär som alla andra Spiderman o Batman och allt vad de heter.
Idag har jag vart duktigt och varit ute och sprungit. Ja så långt sprang jag inte. Totalt kanske 1,5 km MAX!! Med lite vila emellan... Måste väl ta och öva här inför Bellmanstafetten som vi ska springa på jobbet.. Lär ha träningsvärk imorgon...!

Inga kommentarer: