måndag 26 mars 2012

Borta bra men hemma bäst (nästan i alla fall)

Ja så var vi då äntligen hemma.. Lite senare än vad som var beräknat, ungefär ett dygn försenade..

Vi började packa så smått redan i fredags så man inte skulle stå där i sista minuten på lördag förmiddag och packa ihop så vi tog det ganska lugnt fram till tolv där nånting innan vi skulle checka ut, passade på att få lite sol innan det var dags att bege sig av. Vid tolv checkade vi ut och så gick vi och åt lunch och handlade lite i ett litet köpcenter som låg precis brevid vårt hotell.

Vi hade beställt taxi till 14:00 vilket vi tyckte var lagom då planet skulle gå 16:50, då skulle vi ha drygt 2h på oss att checka in och fixa med allt. Det började med att taxichaffisen stannade så långt bort från vår incheckningsdisk som det bara gick att komma typ så där fick vi kryssa bland folk med cykel och väskor och barnvagn, men så kom vi äntligen fram. Där var det 100 mil kö men vi ställde oss i en av dem. Givetvis i fel kö då vi tog den som var längst ut på kanten där även PRO hade sin gräddfil.. Nä nu ska jag inte vara sådan men just vid den disken verkade det som att alla rullstolsburna hade sin incheckning oxå och de hade visst förtur.. Så incheckningen tog väl en timme eller så.. Sen skulle vi betala för Pers cykel vilket vi skulle göra ungefär där vi blev avsläppta från taxin så jag var snäll och sprang tillbaka för att betala. Sen kom jag tillbaka och vi fick då reda på att cykeln skulle checkas in en trappa ner, så jag stannade kvar med Oskar och Per åkte ner lite snabbt.. trodde vi..!
Där stod jag och väntade med en gnällig Oskar som ville göra allt annat än att stå still så efter ett tag gick jag ner för att kolla vad som hade hänt. Då hade personalen tagit siesta och före Per hade han en hel kennelklubb som skulle checka in sina hundar.
De hade inte direkt nån brådska där inte och klockan tickade på.. Man började ju bli smått stressad, men typ 20min innan planet skulle lyfta fick han äntligen lämna in sin cykel. Då var det bara att ta sig till gaten som låg i andra änden + att vi skulle genom säkerhetskontrollen och givetvis började det pipa om oss båda.. Vi sprang som blådårar genom terminalen samtidigt som det blinkade "final call" på skärmarna.
Så kommer vi äntligen fram och där sitter folk och väntar i lugn och ro så självklart börjar vi ju undra vad som händer och trodde att det kanske var försenat och samtidigt var vi lite irriterade över allt som hänt innan, men då var det en dam i närheten av oss som sa att vi kunde stressa ner för det var nåt som var trasigt på planet.. Så det var bara att sätta sig ner och vänta..
Och vänta.. ja det gjorde vi i några timmar och ingen info fick vi heller.. Efter ett tag började det gå rykten om att planet inte skulle gå att fixa under kvällen och att vi skulle få övernatta till söndagen.. Då kände man sig lite uppgiven, när man är så inställd på att komma hem och så bara "näää...!" Speciellt inte som man stressat som en jag vet inte vad heller.. Ungefär 2h efter att planet skulle ha gått kom kaptenen ut och bekräftade ryktet så det var bara att gå ner till bagagebandet och hämta bagaget för att sedan slussas vidare till hotellet.. Efter en mycket lång väntan fick vi vårt bagage, och vi begav oss ut till bussarna. Då fick vi höra att vi skulle till ett hotell i San Agustin, typ därifrån vi kom så det blev tillbaka till ruta ett igen och självklart undrar man ju vart man kommer hamna nånstans men äntligen kom vi fram till ett jättefint hotell som heter Melia Tamarindos och då kunde man verkligen inte klaga längre. Superfint fräsht hotell där fick fick en god middagsbuffé när vi kom fram. Vi skulle även få frukost och lunch dagen efter.
Vid halvtolv ungefär kom vi äntligen i säng och jag hade lite svårt att sova då jag kände mig lite halvstressad över allt strul med incheckningen och låg och grubblade över om söndagen skulle bli lika strulig den men somnade till slut och vaknade hyfsat utvilad ändå. Då var det bara att kliva upp, äta frukost och sen gå ut till deras poolområde för att njuta av de sista solstrålarna. Vi hade även flygkaptenen boende på samma hotell och han låg och slappade i poolen han med och relaxade, kändes tryggt, då vet man att han är utvilad till resan hem haha. Han var jättetrevlig och gick omkring och pratade med alla oss passagerare. Det blev ju ändå lite gemenskap mellan oss alla då vi var så många där i samma situation så man pratade ju med nästan om alla om lite ditten och datten så det var riktigt trevligt.
Innan det var dags att åka till flygplatsen fick vi lunch så man var mätt och belåten. Kom ut till flygplatsen och checkade in vanliga bagaget så frågade jag vart jag skulle lämna vagnen, nä då fick jag till svar att den kunde vi ta med ända fram till planet..! Inte det svaret jag fått dagen innan...! Så talade hon om vart vi skulle lämna cykeln så frågade jag lite bitskt kanske om det skulle va nån där och ta emot oss eftersom vi hade fått vänta över en timme dagen innan och kollade mig som om jag var helt dum i huvet och svarade helt självklart "yes, of course, I will call them and tell them that you are coming".. Så vi gick ner och efter inte ens 5minuter kom det nån gubbe och hämtade cykeln..! Vad hade hänt här lixom..?? Kändes som hela lördagen var en sån dag man bara ville radera ur minnet.. Sen flöt allt på jättebra, vi strosade omkring och kollade lite taxfree men det godiset jag ville ha var ju dubbelt så dyrt som på supermarketen inne i stan som redan där var dyr så vi sket i det.. Klev på planet i tid, planet både lyfte och landade i tid och resan gick bra. Oskar var vaken de första 2-3timmarna sen däckade han och sov hela resan.
När vi kom till Arlanda där vi tog taxi hem till mamma och pappa där vi skulle lasta över allt till vår bil och sedan gasa hemåt. Vi kom hem vid tvåtiden och när man äntligen hade fått in allt, fått Oskar att sova osv var klockan över tre så det blev att stanna hemma för mig idag. Hade inte pallat att gå upp vid halvsju imorse så det blev sovmorgon istället och umgås med familjen.

Har inte gjort många knop idag, slappade hela dagen nästan och packade upp, sen drog vi ner till Skärholmen då jag är i stort behov av byxor så jag hittade 2 par på MQ sen blev det middag där och sen storhandling på Ica Maxi i Alby så nu är vi äntligen hemma, Oskar sover och vi slappar framför teven och det börjar bli dags för mig att sova nu då man ska upp tidigt imorgon så får vi se vad dagen har att bjuda på.
Kan säga att jag har inte alls lust att gå och jobba imorgon menmen, back to reality igen då.. Det enda som är bra är man kommer få en normal lön igen haha!

Inga kommentarer: