fredag 16 mars 2012

Biltur och ännu mer finbesök

Ja igår var vi ute på biltur här på Gran Canaria. Det var en upplevelse.
Vi fick bilen vid nio på morgonen och hade väl packat in allt och gasade iväg nån halvtimme senare. Vi styrde resan söderut längs med kusten för att ta oss till Amadores, en sandstrand som låg lite inbäddad mellan bergen som visst var rätt berömd så den var man ju tvungen att besöka. På väg dit fick vi ett ofrivilligt stop i Puerto Rico då Oskar spydde ner hela sig efter en kvart i bilen. Eftersom vi inte hade med oss extrakläder till honom så fick vi leta upp ett köpcenter och handla lite nytt till den lilla krabaten. Vi hittade en affär och hon som jobbade där trodde Oskar va en tjej (han var endast iförd blöja) och började plocka bland massa rosa kläder med glitter på..! Men till slut så fick vi tag på 2 tröjor och ett par shorts. När vi var klara med det åkte vi vidare till Amadores. Det var en mysig strand men inte så mycket mer. Gjorde ett dopp i havet trots att det var kallt som f*n men man kan ju inte ha vart på gran Canaria och inte ha badat i Atlanten. Efter en liten stund somnade Oskar och vi slappade lite innan vi åkte vidare när han vaknade efter nån tid.
Då begav vi oss till Puerto de Mogan där vi åt lunch. Det var en jättemysig hamnstad där vi fick en fin plats på en mysig restaurang med fin utsikt över hamnen.
När vi var klara där var det dags att bege sig upp i bergen och vi körde inåt i landet då vi skulle till San Nicholas och sedan fortsätta längs med västra kusten där vi hade fått tips om att det skulle finnas fina utsiktsplatser och vi körde och körde och körde längs alla slingriga och krokiga vägar och när vi väl kom fram till det stället som skulle va så fantastiskt var det inte alls något speciellt. Så vi körde tillbaka hela vägen till San Nicholas då vi skulle upp i de "riktiga" bergen där Per hade cyklat nån gång. Det var lite halvläskigt då det var väldigt brant och krokigt och smalt men jag tyckte ändå att alla bilister var väldigt hänsynsfulla och stannade och vinkade att det var ok att köra förbi. Jag hade fullt upp med att filma all utsikt och samtidigt försöka hålla i mig samt inte få hjärtat i halsgropen. Men det var verkligen fantastiskt vackert och man behövde inte alls komma upp så högt för att se den fina utsikten och all fantastisk natur. Ångrar lite att jag inte filmade vägen mellan Mogan och San Nicholas, det var otroligt fina berg där i olika stenmaterial (säger man så??), massa olika skiftningar i grönt brunt och rött var det.
Rätt som det var började vi se massa folk som hade ställt upp husvagnar och tält längs med vägarna och sen kom det även massa avspärrningsband och det visade sig att det skulle va rally på det där krokiga vägarna.. Jisses! Vi tog hemvägen genom San Bartolome och ett ställe som heter Fataga och då var klockan ganska mycket eftersom vi även stannat i Santa Lucia för att äta middag. Det var kolsvart ute och man så inte mycket men jag måste säga att jag är imponerad över hur mycket vägstolpar och reflexer i marken det var så det var inte nån chans att missa hur vägen gick där inte. Vi var tillbaka på hotellet strax innan elva på kvällen, då var man bra sliten men vi hade ju inte tid att sova, då skulle vi kolla igenom alla filmerna, det var rätt roligt. :)

Idag har det vart en ganska lugn dag. Oskar vaknade pigg som en lärka klockan åtta imorse så det var bara att pallra sig upp. Vi åt lite frukost sen skulle Per till affärn och handla lite mat inför finbesöket vi skulle få till lunch. Själv begav jag mig ut och sprang. Det var tungt! Men var rätt nöjd efteråt! Ganska skönt att springa på morgonen, inte så mycket folk ute och inte har det hunnit bli så varmt heller. Sen blev det lite slappa fram till halvett nånting då vi skulle börja fixa mat och sen kom Pontus, Fredrik och Fabian över på lite hamburgerlunch. Det var riktigt trevligt och vi satt här ute i solen och slappade. Oskar var inne i sjuttifjärde andningen men till slut fick jag honom att somna ett par timmar. Per stack ut och cyklade en stund och jag slappade i solstolen tills Oskar vaknade.
Gjorde inget speciellt på kvällen, Oskar ville gå promenad runt hotellområdet och då vi kom upp till poolen ville han gärna hoppa i vattnet så vi sprang till rummet för att hämta hans badbyxor men då var det inte så intressant längre. Per gjorde ett försök att bada med honom både i barnpoolen och i stora poolen men det var inte alls kul och han klamrade sig fast vid Per ungefär som att vi skulle överge honom vilken sekund som helst så det var bara att lägga ner och gå till rummet för dusch och välling sen somnade han fint och vi sitter bara här och slappar. Får se om vi kanske ser nån film. Vi har en teve men det är bara Svt world som e nåt att ha, sen är det mest tyskt skit.