måndag 3 november 2008

Hemma igen

Jaha då är man hemma i kalla Sverige igen då efter 18 dagar i sol o värme. Det har vart helt underbart, har sett massa kul saker och träffat mycket trevliga människor.

De första 11 dagarna var det väldigt många svenskar här som vi pratade och umgicks med, men sen åkte dom hem, o sen har vi nästan inte sett till några svenskar alls bortsett från ett par som kom ner samtidigt som oss, som också skulle stanna 18 dagar.

De vi umgicks mest med först fyra killar från Norrköping och Linköping, Emil, Daniel, Björn och Peter. Daniel var en jävel på att hålla låda så en i personalen kallade honom för ”the-long-haired-out-of-control-guy” och sen var det två tjejer från Halmstad, Hanna och Katta som var riktigt roliga att vara med. Blev många sena kvällar med dem. Tror inte det var nån kväll vi kom i säng före midnatt.


Satt oftast i lobbybaren där vi blev underhållna av vår käre vän Ibrahim som inte kunde ta många toner rätt.. Det var ett nöje bara det att lyssna på honom.

Hotellet har vart kanonbra med tanke på priset, 8500kr ca för 18 dagar är ju helt klart prisvärt. Sängarna är väl dock i hårdaste laget och maten är väl sådär, men så är ju jag ganska kräsen av mig o äter kanske inte vad som helst ;) men alltid fanns det nåt att äta. Om inte buffén dög fanns det alltid pasta med tomatsås o färska grönsaker, vilket man har valt ibland.

Har hunnit med en hel del utflykter oxå. En kvart promenad från vårt hotell fanns en sandstrand där man, om man hade tur, kunde få se både sköldpaddor och sjökor. Jag fick se sköldpaddorna, men den enda gången Per badade där och jag inte hade med mig varken simglasögon eller cyklop så var där såklart en sjöko.. Detta ville Apollo ha 50 dollar för, en båttur till en liknande strand där man kanske kunde få se sjökor o sköldpaddor.. Haha, you wish!!!




Sköldpaddorna var riktigt coola. Dom simmade bara omkring där o åt sjögräs o brydde sig inte alls om att man simmade runt omkring dem.
Korallerna vid hotellet har oxå vart riktigt fina! Eftersom det är ganska nytt som semesterort har det inte hunnit bli så förstört ännu. Tyvärr har det vart väldigt blåsigt när vi vart här så det har vart rätt grumligt i vår lilla lagun här. Men lite fina fiskar har man sett i alla fall. =)

Lite kulturella har vi hunnit med att vara oxå! Tänkte det kunde vara på tiden eftersom det var tredje gången vi var här och vi var här så länge. Men det var en lång resa..

Blev upphämtade klockan 4 på morgonen..! Hade helt ok platser i bussen. Men när vi kom till Sefaga där alla bussar skulle samlas för att åka i karavan till Luxor fick vi byta då vi skulle ha en engelsktalande guide.. Den bussen var inte rolig. Knappt något benutrymme så man fick typ knyta ihop sig för att få plats.

Men när vi väl kom till Luxor var det riktigt häftigt. Helt grönt eftersom marken fick massa vatten från Nilen, en stor kontrast till ökenområdet runt omkring. Framme i Luxor var vårt första besök en rundtur i Karnaktemplet. Det var riktigt mäktigt att gå omkring där, statyer som var upp mot 20m höga, bilderna och tecknen de hade huggit in i väggar fanns fortfarande kvar, så det var riktigt coolt




Sen var dagen riktigt hektisk. Efter lunch skulle vi åka till Konungarnas Dal där vi fick biljett så vi kunde besöka 3 gravar och om man ville se Tutankhamons (stavning?) grav och mumie fick man betala extra vilket vi gjorde, men det kändes lite smått makabert att gå ner där och titta på hans lik... Men det var otroligt välbevarat. Alla färgerna var fortfarande kvar på väggarna, på en hel del ställen såg det ut som att det var målat igår. Är rätt fascinerad över att man lyckats hitta alla de där gravarna, för det var verkligen mitt ut i öknen och vissa av dem låg en bit ner under jorden..! Ska nog ta o läsa på mer om det där, för det var verkligen intressant.

Sen var vi till ett annat tempel, tillägnat en drottning som jag inte kommer ihåg vad hon heter, nånting Hutcheputch eller nåt sånt..

Sen fick vi se Memnonstatyerna, ett papyrusinstitut, en alabasterfabrik och så en kryssning på Nilen i solnedgången.
Det var riktigt mysigt. Fick se alla båtar som kryssar på Nilen och nån dag ska jag göra en sådan kryssning! Åkte från Luxor vid 18-tiden i karavan med samma trånga buss, men när vi kom till Sefaga igen fick vi byta och nu till en hyfsat bekväm buss. Sätena gick att fälla så man nästan låg ner och vi satte oss precis vid utgången så benen var bara att slänga upp på räcket framför.

Har hunnit med två båtturer till Dolphinhouse. Fick tyvärr inte se några delfiner, dom var kanske bortbjudna på kalas eller nåt för dom var inte där. Men istället fick vi se jättefina koraller. Kul att se riktigt fina koraller som inte hunnit bli förstörda ännu. Men detta var visst en nationalpark så man fick inte snorkla efter 14.00 och inte dyka efter 15.00 för att det inte skulle bli förstört, vilket ju kan vara rätt smart. Dom hade även som regel att man var tvungen att använda flytväst om man snorklade. Mig spelar det inte så stor roll, men tyckte inte det var så kul eftersom han ville dyka ner lite, så han letade fram en barnflytväst o var riktigt söt i den. ;)

Kul att åka båt, men hemvägen var inte lika rolig. Då var det motvind och jävlar vad det gungade.. Och det gungade ta mig tusan åt alla håll som går så jag mådde inte så bra efter den turen. Till andra båtresan hade jag tagit sjösjuketabletter, men jag vet inte om de hjälpte så mycket, men å andra sidan, kanske hade mått ännu värre om jag inte hade tagit dem.. Men det är jag glad att jag inte tog reda på ;)

Se bara här så pigg o fin ser ut att vara.. Nu har vi äntligen kommit in i hamnen och det har slutat gunga. Två timmar i kontant gungande är inte roligt.

Utöver detta har vi även hunnit med quadbike-färd i öknen. Jag och Per och grabbarna Grus. De hade sagt till guiden att jag var formel 1 förare här i sverige, det verkade som att de gick på det..
Där fick vi besöka ett beduinläger och en guldgruva som var ca 120 år gammal och gruvan var sisådär 2km ner under marken. Tyvärr fanns det inget guld kvar.. =(

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fan det verkar ju ha varit riktigt riktigt najs där! =D Blev helt hänförd av bilderna, speciellt de på sköldpaddorna, love em...

Och tack för att du tipsade om den haha! Känns ändå bra att väsby evolverat fram till brunsslocksatmosfär på nåt sätt! =)

Anonym sa...

Åååh, lovley! Vilka fina bilder! Jag vill så otroligt gärna också se Egypten någon gång. Älskar dess histioria =)

Tack Eva, det värmer massor. Men jag ska ärligt erkänna att jag fasen kommit bort från den här bloggen när jag bytte dator och alla sparade länkar försvann. Men det ska jag råda bot på och lägger till dig nu! Kram!