söndag 18 december 2011

Nä men fy skäms på mig då..

Nu har det dröjt med uppdatering igen så det får bli ett lite längre inlägg igen då...! Sist jag skrev var vi ju på väg ner till Östergötland och lite roadtrip. Vi började hos Chrille och Carro och fick supergod tacos. Lilla Ellie sov när vi kom så vi satt mest bara och hoppades på att hon skulle vakna så man fick gosa lite bebis igen! Både jag och Per gosade med henne och hon verkade trivas bra hos Per =) Han sa samma sak som mig, svårt att tänka sig att Oskar vart sådär lätt och liten.. Hos dem fick vi utöver tacosen massa tårta så man var verkligen inte hungrig när vi åkte därifrån..
Då var det dags för nästa stopp, nämligen hos Mats och Karin. Har ju inte träffat dem sen i somras så det var kul att se dem oxå. Även där fick vi tacos men det är ju en av favvorätterna så vi klagar inte =) Satt sen och moffade kakor, snacks och tacos hela kvällen, åt så man mådde illa när det var dags att sova. Oskar och lilla Tyra kom bra överens, Tyra verkade tycka det var skoj med en yngre förmåga att bossa lite över och Oskar tycker alltid det är skoj att titta på större barn. Tyra lekte lite barnvakt medans vi vuxna åt middag. Mats och Karin hade dammsugaren framme och den fastnade Oskar för.. Vet inte vad som är så spännande med dammsugare, men det verkar ju lovande inte för framtiden. Varken Oskar eller Tyra hade någon lust att gå och lägga sig och var så övertrötta, men det går ju inte att lägga sig när alla andra är uppe, så det var först när vi allihopa sa godnatt vid halv tolv på natten som Oskar somnade. Då, när det väl blivit tyst och mörkt tog det sisådär 5minuter så sov han som en stock.
På söndagen åkte vi in till Linköping och kollade lite inne i Gamla Linköping. Köpte inget, bara massa godis från Cloetta som har en fabrik där. Sen åkte vi in till Linköping och åt lunch, blev kinamat den här gången. Ett litet avbrott från all skitmat man tryckt i sig.. ;) Varken Oskar eller  Tyra hade direkt sovit nånting på dagen så de sov båda som två stockar när vi kom tillbaka till deras hus. Åkte hem vid halvsju tror jag klockan var, Oskar sov hela vägen hem så jag satt i fram  och underhöll Per, brukar annars sitta i bak med Oskar om vi åker långt och han är vaken.
I måndags var det dags för jobb igen. Himla kul att komma in en dag i veckan och jobba, känna att man gör lite nytta ;) Satte ut massa mål till förhandligen, kul!
På kvällen skulle jag ut och äta med 2 tjejer från mitt förra jobb. Grekiskt blev det, Restaurang Cypern på Valhallavägen, riktigt god mat. Kom hem vid halv elva. Då hade Oskar somnat men som tur var så var han vaken på morgonen så då fick jag gosa lite då istället..
I tisdags var det ju lucia. Det skulle vara luciatåg på ÖF vid elva och jag tänkte jag skulle gå ner med Oskar och titta på det, men han somnade vid 10 så det blev inte så mycket av den saken. Gick ner en sväng på eftermiddagen, men eftersom alla var där på fm så var det ganska tomt tyvärr.. Och de få som var där gick det inte direkt att prata med tyvärr, men Oskar va nog nöjd som fick ha alla leksaker för sig själv ;)
Onsdag och torsdag minns jag inte riktigt vad som hände. Det var nog bara hemma och slappa och besök nere på Öppna förskolan.. Just det, Oskar har lärt sig gå i trappor..! I torsdags var det, vi hade gått ner till Ica Skärholmen och handlat lite och den lille unge herrn i familjen är ju inte så förtjust i att sitta i barnvagn så han började tokskrika när vi var på väg hem. Lyckades distrahera honom lite smått med lite leksaker men sista biten var inte alls kul. Så vi kom hem och skulle ur hissen så tog jag upp honom så han skulle få krypa in själv men istället så ställde han sig vid "staketet" som är precis utanför vår dörr som skyddar så man inte trillar ner för trappen (ja ni som vart här vet ju hur det ser ut) och var jättenöjd, sen började han röra sig lite smått mot trappen upp och började sakta men säkert ta sig uppåt och han tog sig hela vägen upp sen blev det hissen ner igen.. Oskar kröp ut ur hissen och kröp fram till trappen i en rasande fart så jag såg framför hur jag skulle få springa där, upp och ner för trappen resten av eftermiddagen men andra gången kom han bara upp en våning sen tröttnade han..
I fredags var det dags för julfest och som alltid så har både mitt och Pers jobb julfest samtidigt. Som tur var ställde mina snälla föräldrar upp som barnvakter, annars hade Per fått stanna hemma ;) Mamma kom vid 4-tiden, strax innan jag skulle åka och Oskar var på bra humör. Hela fredagen var vi bara hemma, tog en sväng till Ica, annars bestod tiden av att göra sig i ordning, försöka vila lite då Oskar sov lite dåligt på natten = jag sover oxå dåligt, leka lite med honom och ge honom mat. Fullt upp med andra ord. Åkte iväg till jobbet där vi började med lite fördrink på enheten sen begav vi oss upp till matsalen där det var fördrink och lite mingel innan det var dags för julbord. SUpergod mat var det. Massa lax, sill, och annat som hör julbordet till. När jag sen skulle till att hugga in på tallrik nummer två med skinka och köttbullar och hela den biten var jag så jäkla mätt så jag lämnade hälften. Hoppas nu bara inte att de som samlade in tallrikarna trodde jag tyckte det var äcklig mat ;)
Sen bestod kvällen mest av att dansa och snacka skit. Det var först ett liveband som spelade lite rockmusik och sen kom det en DJ som spelade önskemusik så det blev en salig blandning av schlagers och pop och rock och r&b. Hoppade och sjöng och dansade så man var helt slut sen. Kom hem vid halv två nånting. Per kom nån timme senare än mig då det blev lite promenadväg och väntetid. Oskar vaknade när jag kom hem och hade inte riktigt nån lust att somna om.. Varför det, när man kan busa med mamma???
Dock sov han lite längre igår, till 9.30 ca sen tog Per hand om honom nån timme så jag fick sova, sen bytte vi haha. Orkade inte göra så mycket men vid fyra tog vi oss ut i snöslasket och traskade ner till Skärholmen då Per skulle köpa julklappar.. Han fick köpt sina och sen skulle vi ha mat oxå.. Eftersom vi gick och det blev väldigt många kassar fanns det inte så mycket val än att bära Oskar och slänga ner kassarna i vagnen. Först satt han på Pers axlar men han satt mest och gnällde så Per tog ner honom och bar honom i famnen igen, då somnade han som en stock. Sen sov han en kort stund innan han vaknade till och fick komma upp och leka lite. Fick honom att somna om igen vid halv tio.
Idag fick vi sovmorgon till nio. Dock vaknade Oskar vid fem på morgonen och var jätteledsen, inte ens nappen hjälpte så jag tog upp honom i vår säng där han somnade som en stock. Blev att slappa idag med. Gjorde lite julfint här hemma. Vi har ju ingen gran i år (annars hade det nog inte dröjt länge innan det blivit nerriven) så man få pynta så gott det går när man har ett klåfingrig litet barn här.. Man kan typ inte ställa nåt på en höjd lägre än 70cm så vi får se hur vi fixar till det =)
Vid 4-tiden begav vi oss till Stefan och Antoaneta och hälsa på dem. Oskar ville leka med Marios saker men Mario har kommit in i en "min"-fas så även om han lekte med en sak skulle han ha just den leksaken som Oskar lekte med.. Där blev vi bjudna på glögg med smak av mocca och choklad, riktigt gott, lussebullar, pepparkakor och sockerkaka smaksatt med saffran. Det satt riktigt fint! Oskar blev lite trött och grinig efter ett tag så vid åtta började vi röra oss hemåt och Oskar sov fint i bilen. Han fick lite välling här när vi kom hem sen somnade han fint vid nio så nu sitter vi här och slappar.
Dags att gå och lägga sig så man orkar upp imorgon. Sen blir det att ägna veckan åt att städa då vi ska ha julen här i år. På fredag blir det att handla mat och julklappar då ingen av oss har några pengar förrän då.. Jaja det blir nog bra får ta en vända till Liljeholmen eller Skärholmen på fredag, där har dom ju allt under ett och samma tak =)

Inga kommentarer: