söndag 6 september 2009

Resa till Prag

Ja visserligen kom jag hem redan i fredags eftermiddag, men då var jag så trött så det blir först nu jag skriver en kortis innan det är dags att hoppa i sängen och upp och jobba igen.

Det blev en lång dag i onsdags när vi åkte. Detta då jag och en annan kille, Axel, skulle flyga från Arlanda medans resten av gänget skulle åka från Skavsta. Men då både han och jag dök upp på enheten efter att resan var bokad var planet redan fullt. Planet gick kl 8.00 på morgonen så 05.15 var det bara upp och hoppa och ta flygbussen ut till Arlanda. Det gick bra och vi mötte Chrille som hade ordnat så han skulle ta hand om bagaget, och det fick vi bevis på sedan att han hade gjort. ;)

Väl framme i Prag begav vi oss till hotellet som låg en bit utanför själva stadskärnan med buss, tunnelbana och tram (spårvagn). Allt gick kanonsmidigt och vi var framme på 50 minuter. Sen gick vi och åt lunch. Hittade en billig och bra restaurang brevid hotellet där slutnotan hamnad strax över 200 sek med 2 rejäla huvudrätter, 2 stora stark och 2 glas rött. Inte fy skam!

Lunch: gulash och rötjut, frankovka

Sen begav vi oss in till stan för att vänta möta upp resten av gänget, och så var det tillbaka till hotellet för att få våra rum och ner på stan igen. Blev ett jäkla flängande på mig och Axel fram och tillbaka, menmen! Jepp, ner till stan till en uteservering och lite mer vin/öl. Lite dyrare här dock då det var mitt i värsta turistkvarteren, de kan ta betalt! Fortsatte gå runt och titta lite innan det var dags att gå och äta middag, och givevis stannade vi till och tog lite mer vin/öl och sedan var det middag. Hamnade på en äkta tjeckisk restaurang där vi fick sitta i nån källarlokal med otroligt hög ljudvolym, öl som kom in innan man ens druckit ur glaset (vilket visst är vanligt där nere läste jag i nån reseguide) och varmt som i en bastu. Det var trevligt, men man var ganska slut efter att ha vart uppe sen kl 5 på morgonen och druckit en herrans massa vin.

Lite mer vin..

Man trodde ju man skulle somna sött, men icke då! Blev inte många timmars sömn där inte.. Stenhårda sängar och utanför fönstret hade vi både tramen och massa lastbilar som dundrade förbi.
Dagen efter var det lite konferens på förmiddagen där vi skulle diskutera kamratskap, så får vi se hur det går!
Efter det gick vi och åt lunch sen ut på stan igen. Kollade lite i judiska kvarteren och sen gick jag och mina rumskompisar, Anna och Jessika och kollade längs kanalen och gick ner mot Karlsbron. Tyvärr började det ösregna just då och eftersom ingen hade jacka med sig stod vi under ett tak och beundrade tornet som stod precis vid brofästet. Sen var det dags att bege sig tillbaka eftersom vi även nu skulle ha gemensam middag. Det var helt kanongott! Och väldigt billigt! Vi var 14 pers som åt förrätt och huvudrätt och jag vet inte hur mycket öl och vin som gick åt, men slutnotan slutade på runt 3600 sek för hela sällskapet. Kan man ju överleva ;)

Förrätt: Chevreost på toast med nån hallonsås


Huvudrätt: Three musketeers, fläskfilé med chevreost och torkad skinka och potatisplättar

I fredags skulle vi åka hem. Jag och Axel skulle dock åka hem några timmar senare så innan det var dags att åka till flygplatsen strosade runt själv på stan. Tog tramen som stannade precis vid kanalen, Voltava, och gick över en bro, upp på andra sidan och sedan över Karlsbron tillbaka. Det var trevligt att strosa omkring där, men det hade ju såklart vart ännu mysigare om jag hade haft Per med mig. Så nu har jag bestämt att vi ska åka dit nångång! Fast då vill jag nog hellre åka på våren då det är finare väder. Det var visserligen hyfsat varmt nu, men det var ganska molnigt och kom en del regn.

Karlsbrons fäste sett från bron



Jag på Karlsbron, idolbild såklart! Ingen resa utan idolbild!


Karlsbron sedd från bron som gick precis söder om den

Otroligt många och fina detaljer på alla husen
Kyrka vid torget med ett atomur

När klockan slog varje heltimme öppnades dessa luckor och ett antal figurer snurrade förbi
Ytterligare ett slott vid torget
Såhär såg det ut i mörker. Lyckades tyvärr inte fånga den där spöklika känslan man fick när man stod där på kvällen

Staty vid Stora torget

Resan hem gick bra, ända tills vi satte oss på flygbussen och skulle åka in genom stan. Ja, man kan väl säga såhär: en fredag eftermiddag kl 17.30. Kan ju du dra dina egna slutsatser! (Lite Tommy Bohlin för den som kan sin Killing-historia) Sen blev det bara hem och slappa på soffan! =)
Har tagit hur mycket bilder som helst men jag orkar inte lägga upp alla nu. Får se om det kanske kommer ett till inlägg med lite mer bilder!

2 kommentarer:

Christian Andersson sa...

Ser ju himla fint ut där i Prag. Såg du många hockeyfrillor?

Kan du inte visa en bild på "beviset" att jag hade tafsat på din fina svarta väska?

Eva sa...

haha jo måste bara fota den först, har inte gjort det än.. =)