lördag 28 juli 2012

Hemma igen efter en vecka på resande fot

Ja det har ju vart ett väldans rännande här på oss. Förra veckan var vi ju i stort sett bara hemma och tog det lugnt. I fredags hände inte så mycket heller, var på körskolan en sväng och läste lite teori sen blev det träning för min del. När jag kom hem igen sov Oskar och när han hade vaknat blev det först en tur till Cykloteket sen blev det middag på Sushikungen innan vi åkte hem och packade. Sen slappade vi bara på kvällen.

På lördagen lastade vi in grejerna i bilen så vi såg ut som familjen Taikon. Bagageutrymmet var fullt med cykel, hjul och barnvagn och baksätet var fullt med en liten Oskar och våra väskor och så var det bara att ralla iväg. Det var jag som började köra, hela vägen ner till Jönköping där det var dags för en bensträckare och lite lunch. Oskar hade sovit större delen av vägen. Det gick bara fint att köra fast lite tråkigt är det på E4:an. Händer ju fan ingenting, bara rakt fram och kanske en liten sväng här och där. Var dock en hel del lastbilar ute som man kunde ralla om som tur var.. Kom fram vid fyratiden och då var det bara att lasta ut allt på rummet och sen drog vi till Slottsskogen där Per skulle testa banan.
På kvällen blev det middag på hotellet. Åt en hamburgare, var helt ok!

På söndagen blev det tävling för eliten och Per testade banan, ja det var väl typ det. =) Oskar sprang runt och härjade som vanligt bland alla tälten och var väldigt fascinerad av alla cyklar.

Sen var det tävling på måndagen för Per och han startade inte förrän vid halv tre så vi fick lite sovmorgon, det var rätt trevligt! =) Det gick bra för Per, han slutade på en 6e plats. Det var bra gjort tycker jag. Fick hjälp av Anna och Sören med langning och teknisk support vilket var skönt då det hade vart lite väl mycket att fixa det och även ta hand om Oskar.

På tisdagen var det stafett och där hamnade Per i ett bra lag med Lars Bleckur och Fredrik Edin så de slutade på en 2a plats. Roligt med en medalj!! Efter det åkte vi till Liseberg med nån gammal kompis till Per som flyttat ner dit. Det var ganska mycket folk så vi hade fullt upp med att göra av med mitt åkhäfte med 16 kuponger. Vi hade några kvar när vi åkte hem. Per köpte ett åkband och tjänade nog inte på det.. Det var världens kö till allting. Han tänkte åka Balder men det var en timmes kö till den. Till och med när vi skulle åka hem vid tiotiden var det 40min kö dit..
Upp tidigt på onsdagen igen då det var dags för sprint. Dvs först skulle de köra en bana en och en på tid som tog typ en minut. Sen ett antal timmar senare var det dags för tävling, då startade dom 6st och de 3 eller 4 första gick vidare. Per fick köra 3 race totalt på totalt 5minuter typ och vi hade vart där hela dagen. Tog dock en liten lunchpaus och åkte till nåt köpcentrum med Mikaela och Donaldh och kollade lite i affärer och åt lunch. När tävlingen äntligen var slut åkte vi in till stan och åt mongolisk middag, sen var man mätt och belåten. Tog det bara lugnt på hotellet sen där vi bestämt oss för att stanna en natt till för att slippa gasa hemåt mitt i natten och istället ta en liten semesterdag där nere.
Igår blev det en sista frukost på hotellet sen packade vi ihop alla grejer innan vi åkte ut mot kusten och tog oss ett litet dopp i havet vid ett ställe som hette Fiskebäck. Det var en liten sandstrand och sen en jäkla massa klippor man kunde ligga på. Vattnet var inte lika varmt som i Egypten så Oskar ville inte alls bada. Han var i med fötterna sen ville han snabbt upp igen. Istället roade vi oss med att kolla på småbarnen som satt och fiskade småkräftor.
När vi var klara där gasade vi vidare till Borensberg för att hälsa på Chrille och Carro och lilla Ellie. Vi kom dit vid 6-tiden och då blev det grillat. Satt uppe och snackade till halvtolv nånting innan det var dags att sova. Sov gott hela natten och fick sova ända till 8.45 imorse. Sen blev det sightseeing i Östergötland. Vi åkte först till Alvastra klosterruin och kollade lite. Det var kul att se lite historiska platser. Sen åkte vi upp till Omberg och kollade på lite fin utsikt. Vi var först på ett ställe som heter Hjässan där vi åt lite lunch och sen åkte vi vidare till ett annat ställe som heter Västra Väggar där det var fantastikt fin utsikt över Vättern. Där tog vi en fika innan vi gasade tillbaka norrut igen. Det var jag som körde hela vägen och det blev en del landsvägskörning där nere. Ganska lite trafik som tur var haha.
Sen blev det tacos till middag och glass med grädde och maränger och banan till efterrätt sen var man mätt och belåten innan vi drog hemåt vid åttatiden. Jag körde hela vägen hem till Fittja där Per sa att vi bara skulle tvätta bilen och tanka lite snabbt.. Då orkade jag inte köra en meter till så då fick Per ta över.
Nu sitter vi här och slökollar på OS-invigningen och halvsover. Oskar somnade precis in och det är väl dags för mig med att gå och lägga mig. Sverige ska väl traska in snart så man får väl kolla på det i vart fall först tycker jag =)